måndag 16 maj 2011

Duns ner i botten

Hej allihopa!
Det är jag som är Jimmy. Under det senaste året har det mesta för mig gått utför allt ifrån ekonomi och jobb till fysisk och psykisk hälsa. Detta har gjort att jag har tröstätit stora mängder mat och skräp(mat) och redan när innan så vägde jag mycket. Idag, i allt kaos runt omkring mig, med jobb och ekonomi, så fick jag tag på en våg och vägde mig... ALLDELES FÖR MYCKET!!! (få reda på hur mycket genom att klicka på "läs mer")

Det var första tanken samt en släng depressiva tankar. Jag försökte fort vifta bort dem och ersätta med morötter och mål istället. Det är dags att vända på steken och förbättra de saker jag kan. Vikten och hälsan går ganska mycket hand i hand även om jobbet är huvudorsaken till den psykiska ohälsan. Så det blir vikten jag tar tag i först och främst, redan idag jag har inte tid att skjuta upp det mer.

Bloggen startar jag för att mina vänner ska kunna stötta mig (även folk jag inte känner får gärna stötta mig också) och även för att personer i samma sits ska kunna finna kraft och hopp för att lyckas själva.

Nu undrar ni säkert vad vågen visade... Jag är inte den som tänker dölja det... Min längd är 176cm och vågen visade 148,2kg. Detta ger ett BMI på 47,8 (jag vet mycket väl att BMI mest är en riktlinje som man absolut inte ska se som en regel när det gäller ens vikt). Detta betyder att jag lider av "Fetma Grad 3". Det sägs att jag då förkortar mitt liv med minst 10 år om jag inte gör någon förändring.

Mer om BMI och fetma kan man givet vis läsa om på Wikipedia.org. Här är en länk till den engelska versionen för en artickel om fetma; för att där finns en bild på en man med ungefär samma BMI som mig: Obesity

Nu fixar vi det här!!


1 kommentar:

  1. Hej Jimmy! Hur går det för dig? Du ska veta att jag tänker på dig efter ditt mejl på fb. Det verkar som att du greppar efter halmstrån nu, och jag tycker att du är så jävla fantastisk som tar tag i ditt liv och dessutom skriver om det i en blogg. Jag borde egentligen göra samma sak som du, men är inte tillräckligt motiverad. Har gått upp nästan 30 kilo på två år, är typ arbetslös (har en timanställning, men jag tjänar inget på det egentligen, a-kassan täcker bara upp till 10 000) och allmänt olycklig. Försöker ta reda på vad jag egentligen vill, men för tillfället ligger jag mest och jäser i värmen, haha.
    Kram, Josephine

    SvaraRadera